Zwei Mädchen in Sommerkleidern mit Flechtkörben gefüllt mit lachsfarbenen Geranien im garten.

Wie we zijn en wat we doen

Wie zit er achter het marketinginitiatief, waarom krijgt het EU subsidie en waarom gaat alles over de geranium? We leggen het je graag allemaal uit!

We beginnen bij het begin

Pelargonium for Europe (PfE) is het marketinginitiatief van Europese geraniumkwekers Dümmen Orange, Elsner PAC, Florensis / P. van der Haak Handelskwekerij, Selecta One en Syngenta Flowers.

Het initiatief ontstond in 2016 met als doel om de geraniumverkoop in Europa op de lange termijn te promoten. Door middel van zorgvuldig gedefinieerde thema’s, doelstellingen en een opfrissing van het imago, boort het initiatief nieuwe kopersgroepen aan en inspireert het in toenemende mate jongere generaties met Pelargoniums.

De campagne is nu actief in 22 landen. In Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Nederland en Polen worden de activiteiten uitgebreid en ondersteund met EU-financiering in het kader van de EU-campagne “Europe in Bloom”.

Pelargonium for Europe ondersteunt de gehele Pelargonium toeleveringsketen en werkt samen met een breed netwerk van agentschappen en freelancers in heel Europa. PfE levert een grootschalige, internationale consumentenpromotiecampagne die rechtstreeks gericht is op eindconsumenten. Naast B2C-marketing biedt het ondersteuning, advies en middelen aan alle leden van de sector

Wie zit er achter Pelargonium for Europe?

Pelargonium for Europe is gevestigd in Bonn in het kantoor van de ZVG (Duitse verbond voor de tuinbouw). Het wordt geleid door het gespecialiseerde marketingbureau Green Marketing Europe GmbH. Het wordt op directieniveau geleid door de volgende veredelingsbedrijven:

  • Dümmen GmbH

  • Floha B.V. (Florensis)

  • Elsner PAC Vertriebsgesellschaft mbH

  • Selecta Klemm GmbH

  • Syngenta Seeds B.V.

Pelargonium for Europe activiteiten vinden momenteel plaats in 22 Europese landen:

  • België (BE)
  • Bulgarije (BG)
  • Denemarken (DK)
  • Duitsland (DE)
  • Finland (FI)
  • Frankrijk (FR)
  • Griekenland (GR)
  • Italië (IT)
  • Kroatië (HR)
  • Nederland (NL)
  • Noorwegen (NO)
  • Oostenrijk (AT)
  • Polen (PL)
  • Roemenië (RO)
  • Zweden (SE)
  • Zwitserland (CH)
  • Slowakije (SK)
  • Slovenië (SI)
  • Spanje (ES)
  • Tsjechische Republiek (CZ)
  • Verenigd Koninkrijk (UK)
  • Hongarije (HU)

Wat is er zo bijzonder aan geraniums?

De geranium, – officiële naam Pelargonium – is één van de meest populaire bloeiende balkon- en tuinplanten. Ieder jaar worden er miljoenen Pelargoniums verkocht door heel Europa. Er zijn vele redenen waarom de plant zo populair is, hier een paar op een rij:

  • Geraniums zijn erg makkelijk te verzorgen, waardoor het ideale planten zijn voor beginners.
  • Geraniums bloeien erg uitbundig en heel lang; van de lente tot aan de herfst.
  • Geraniums zijn verkrijgbaar in een regenboog aan kleuren van roze en rood tot wit, oranje, paars en een aantal tweekleurige varianten en soorten met een patroon. Er zijn ook geurende, klimmende, hangende en zelf onderhoudende soorten en bepaalde variëteiten met extra grote, spectaculaire bloemen spannende bladpatronen.
  • Geraniums zijn veelzijdig, zijn goed te combineren met allerlei andere soorten planten en doen het goed onder veel verschillende omstandigheden.
  • Geraniums zijn duurzaam en zijn niet erg vatbaar voor ziekten, ongedierte of oververhitting.

Dankzij haar hoge status is de Pelargonium een belangrijke plant voor veel spelers in de Europese tuinbouwsector, van telers tot retailers en vele anderen in de toeleveringsketen. Door samen te werken en een collectieve kracht te worden voor de promotie van Pelargoniums – die zowel consumenten als de industrie bereikt – versterkt PfE de positie van de plant om ervoor te zorgen dat deze de hele Europese tuinbouwsector blijft ondersteunen.

Wie zijn onze doelgroepen?

Onze marketingactiviteiten zijn gericht op zowel consumenten en spelers in de groeien markt die te maken hebben met de handel in Pelargoniums.

Consumenten

We bereiken consumenten door een mix van klassieke PR, intensieve digitale communicatie, advertenties, promotieactiviteiten en opvallende openbare initiatieven.
Je kunt meer lezen over onze consumentenpromotie in ons blog en het persgedeelte.

Groensector

Wij bereiken de sector op verschillende manieren, bijvoorbeeld via de vakpers, nieuwsbrieven, samenwerkingsverbanden met brancheorganisaties en evenementen zoals de IPM. Ter ondersteuning van de groene handel bieden wij verkoop- en marketingadvies, foto’s, video’s, POS-materiaal en nog veel meer. Wij ondersteunen u graag met de nieuwste marketingtools.

Neem contact op

Senior Project Manager

Dr. Susanne Lux

Mail: susanne.lux@meclux.de

Project Manager

Dr. Rainer Krämer

Mail: management@org-intern.info

Communications Manager

Hannah Dunne

Mail: communication@org-intern.info

Pelargonium for Europe werkt samen met bureau’s in verschillende landen die verschillende campagneactiviteiten uitvoeren die passen bij hun landelijke doelgroep.

Sinds 2020 ontvangen marketingactiviteiten in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Polen EU-financiering in het kader van de campagne “Europe in Bloom”. Tijdens de looptijd van het EU-programma, dat drie jaar duurt tot 2022, maakt de EU-financiering in deze landen uitgebreide, holistische marketingcampagnes mogelijk met de nadruk op PR, sociale media, evenementen en verkoopbevordering.

Voor meer informatie over landspecifieke activiteiten of EU-financiering, lees onze FAQ’s of neem contact op met de desbetreffende persoon in uw land.

Vind mijn contactpersoon >>

Veelgestelde vragen (FAQ)

Wat doet PfE in mijn land?

Campagneactiviteiten kunnen verschillen per land, afhankelijk van of een land wel of geen deel uitmaakt van een huidige ronde EU-financiering. Neem contact op met de contactpersoon in jouw land om meer te weten te komen over wat er in jouw land gebeurt.

In het algemeen voeren landen die EU-financiering ontvangen, grootschalige, holistische marketingcampagnes met een brede mix van verschillende activiteiten. Dit omvat consumenten- en handels PR in verschillende vormen, de ontwikkeling van POS-materiaal, sociale media, evenementen, mediapartnerschappen, en meer. Van 2020 tot 2022 zijn deze landen Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Polen.

In landencampagnes die uitsluitend door de sector worden gefinancierd, passen onze partners mediamateriaal aan dat is gebaseerd op inhoud die in het kader van de EU-campagne is geproduceerd, en leveren zij dit aan de consumentenpers, in overeenstemming met de nationale markten. Voor de handel is gratis POS-materiaal beschikbaar om te downloaden, en onze uitgebreide, jaarlijks bijgewerkte beeldbank kan gratis worden gebruikt, bijvoorbeeld voor het maken van socialemedia-inhoud en op maat gemaakt POS-materiaal.

Hoe bepaal je je doelen?

Om de EU-financiering te ontvangen moeten er specifieke doelen worden gesteld. Bijvoorbeeld de oplage in mediapublicaties of het totaal aantal bereikte mensen in online content. Onze doelstellingen worden bepaald op basis van 20 jaar ervaring in samenwerking met een breed netwerk van deskundigen en specialisten.

Hoe meet je de impact op je geraniumverkoop?

Wij volgen onze resultaten door marktgegevens in de tijd te analyseren; dit is een noodzakelijke vereiste voor EU-campagne-landen. Wij ontlenen marktgegevens aan een reeks gerenommeerde bronnen, waaronder Duitslands grootste marktonderzoeksinstituut (GfK) en handelsorganisatie AMI, en aan Kantar consumentenonderzoeken op internationaal niveau.

Wie zit er achter Pelargonium for Europe?

PfE is het marketinginitiatief van de Europese pelargoniumveredelaars Dümmen Orange, Florensis / Haack, PAC, Endisch, Selecta one en Syngenta Flowers. Op directieniveau wordt de organisatie vertegenwoordigd door de medewerkers van de kwekersleden, zowel op het gebied van management als marketing.

Projectleiding: Green Marketing Europe, Dr. Susanne Lux

Onder de paraplu van Green Marketing Europe GmbH (GME), beheert Dr. Susanne Lux de Pelargonium for Europe campagne naast de zustercampagne Stars for Europe. Eerder heeft Dr. Lux talrijke projecten begeleid op het gebied van marktanalyse en marketing in de groene sector. Voor het managen van de projecten wordt GME bijgestaan door een klein team van toegewijde medewerkers en freelancers.

Partnerbureaus: PfE werkt samen met een breed netwerk van getalenteerde bureaus en freelancers om materialen te produceren en campagnes te leveren in 22 Europese landen. Dankzij waardevolle, langdurige relaties met Europese experts in PR, marketing en tuinbouw is de campagne in staat om de allerbeste resultaten te leveren ter ondersteuning van de Europese veredelaars, producenten en groene handel. Alle nieuwe aanbestedingsmogelijkheden worden op deze website gepubliceerd.

Hoe wordt de campagne gefinancierd?

De basisfinanciering van de campagne komt uit een marketingvergoeding vanuit de kwekers die wordt berekend op basis van het aantal stekken dat wordt verkocht door kwekerijen die aan het initiatief deelnemen.

Sinds 2020 ontvangt PfE extra financiële steun van de EU, waardoor de campagne aanzienlijk kan blijven groeien. Wanneer een EU-campagne in bepaalde landen loopt, wordt de financiering voor die landen opgesplitst: 80% door de EU, 20% door de groensector.

De door de EU gefinancierde landen organiseren grootschalige, holistische marketingcampagnes die bestaan uit een brede mix van gestimuleerde maatregelen, van PR tot samenwerking met de media, evenementen, POS-ondersteuning en meer. De EU-fondsen stellen PfE ook in staat om centraal materiaal te produceren, zoals fotografie, video’s en teksten, dat in alle landen kan worden gebruikt – ook in landen die geen deel uitmaken van het EU-programma. Hierdoor kunnen de resterende fondsen van de sector volledig worden gericht op het leveren van campagnematerialen via partnerbureaus in andere landen.

Waarom krijgt PfE EU-financiering?

De EU voert een promotiebeleid om landbouwproducenten te helpen hun EU-producten op een steeds concurrerender wereldmarkt te verkopen en tegelijkertijd in eigen land voor werkgelegenheid en groei te zorgen. De door de EU gefinancierde promotiecampagnes zijn erop gericht nieuwe marktkansen te creëren voor de kwekers en de industrie in de EU en hen te helpen hun bestaande bedrijf uit te bouwen.

Om de sierteeltsector te ondersteunen, heeft PfE sinds 2019 met succes EU-cofinanciering aangevraagd. Niet alleen is het aanvraagproces van de EU uiterst complex, maar het coördineren en uitvoeren van door de EU ondersteunde activiteiten vereist ook specialistische kennis en training. PfE is blij met deze steun en is van plan om door te gaan met het vervullen van de campagnedoelstellingen ten behoeve van de bredere tuinbouwsector en toeleveringsketen van Europa.

Hoe worden de budgetten per land verdeeld?

De budgetten per land worden vastgesteld door de stuurgroep van veredelingsbedrijven van PfE. Budgetten die niet door de EU gefinancierd worden, worden jaarlijks vastgesteld, terwijl EU-programma’s een looptijd van drie jaar hebben. Als personeel dat voor veredelaars of producenten werkt, een mogelijkheid ziet om het budget in een bepaald land te verhogen, kan dit ter bespreking aan de raad van bestuur worden voorgelegd. Landen met EU-financiering zien aanzienlijk hogere budgetten.

Hoe wordt het onderwerp en de boodschap van de campagne bepaald?

PfE voert uitgebreid marktonderzoek uit om essentiële informatie te verzamelen over de Pelargoniumhandel. We evalueren voortdurend de markttrends door middel van nauwe samenwerkingsverbanden met deskundigen uit de sector in verschillende Europese landen, en we voeren consumentenonderzoeken uit om inzicht te krijgen in de perspectieven op de Pelargonium en de consumententrends in het kopen van bloemen en planten. Alle campagne-inhoud en -strategieën zijn nauw gebaseerd op deze waardevolle kennis en research – van doelgroepen, kernboodschappen en verhaallijnen tot visuals en nog veel meer.

 

Hoe wordt er bepaald op welke media er ingezet wordt?

Hoewel de budgetten van PfE dankzij EU-financiering aanzienlijk zijn verhoogd, zijn ze nog ver verwijderd van het niveau van bekende wereldmerken, waardoor de campagne slim en creatief moet zijn met haar marketing. De strategische mediapartnerschappen zijn dan ook op veel factoren gebaseerd. PfE werkt met hoogopgeleide deskundigen en specialisten in elk land. Hun kennis in combinatie met de ervaring van PfE stelt de campagne in staat om zich te richten op en samen te werken met de topmedia van Europa, waaronder veel verkooppunten die gezien zouden kunnen worden als ‘buiten bereik’ voor de budgetten van PfE.

Hoeveel POS-materiaal wordt er gebruikt op de winkelvloer?

Met name in Duitsland en Polen is er een grote vraag naar fysiek POS-materiaal, dus deze landen zijn de grootste doelmarkten voor POS-promotieactiviteiten.

Ieder jaar worden er duizenden items verspreid onder retailers in Duitsland en Polen. In andere landen kunnen materialen gratis online worden gedownload. Daarin zien we honderden downloads per jaar.

Kan ik foto’s en materialen gebruiken voor eigen gebruik?

In de meeste gevallen is het antwoord ‘ja’: als je een journalist, kweker, detailhandelaar of werkzaam in de Pelargoniumhandel bent, kun je alle PfE bronnen gebruiken ter ondersteuning. Je kunt alle beschikbare materialen vinden in het handelsgedeelte van deze website, waar je ook de algemene voorwaarden voor het gebruik van PfE-foto’s kunt vinden.

Waar vind ik content gericht op de consument?

Op onze website kun je B2C-persberichten, een fotobibliotheek en een consumentgerichte blog met Pelargoniumverzorgingstips en ontwerpideeën vinden. Op social media heeft PfE een internationaal georiënteerde Instagram– en Pinterest feed, en meerdere Facebookpagina’s in verschillende talen.

Ik zit in de geraniumhandel. Hoe kan ik de laatste campagne-updates voor mijn land ontvangen?

Abonneer je op de vaknieuwsbrief van PfE om internationale updates te ontvangen over campagneactiviteiten en -resultaten tijdens en na het geraniumseizoen.